Tijdens de edities van Zomaargasten bij congressen, jubilea, symposia, evenementen en personeelsdagen komen de verrassendste verhalen boven tafel. De registeraccountant vertelt wat er zo spectaculair is aan zijn werk, de hovenier biecht op thuis een totaal betegelde tuin te hebben, de directeur onthult dat zij hiervoor een carrière had als balletdanser en de collega die u slechts kent van vergadertaal blijkt plotseling een heel ontroerend persoonlijke geschiedenis te willen delen.

Overal waar mensen werken met ongekende verhalen, waar men zoekt naar onderlinge verbinding, waar verandertrajecten bezig zijn en waar zo nu en dan de vraagt opdoemt waarom we ook alweer doen wat we doen, daar strijkt Zomaargasten graag neer. Interviewers Patrick Nederkoorn en Oscar Kocken creëren een veilige, ontspannen en vrolijke setting, waarin ruimte is om te delen wat soms te weinig wordt gedeeld. Zo leggen zij dankzij een persoonlijke insteek de ziel van een persoon én de organisatie bloot.

 

VERBINDING

Zomaargasten laat zich vooraf graag bijpraten over het doel van uw bijeenkomst. Mocht dit draaien om het bereiken van verbinding, horen wat er leeft onder de medewerkers, toeleveranciers en/of klanten, of wilt u vooral een podium geven aan de persoonlijke verhalen waar op de werkvloer te weinig tijd voor is, dan bent u bij aan het juiste adres. Onze ervaring is dat na afloop van het programma het gesprek niet stopt. Vaak vertellen deelnemers dat zij zich echt gehoord en gezien voelen, gaan collega’s direct een open gesprek met elkaar aan en beseffen zij weer: die persoon is niet alleen mijn collega, maar net als ik een volledig mens. Vooroordelen verdwijnen, beelden kantelen. Dat vergadert toch ineens heel anders.

 

MAATWERK

Zomaargasten kan gespeeld worden in een versie van circa 20 minuten (die eventueel meerdere keren per dag kan worden gespeeld) of in versies van 45 tot 75 minuten. In het eerste geval interviewen we per editie één persoon, in het andere geval per editie meestal drie. Zomaargasten is flexibel en levert altijd een voorstelling op maat.

Eerdere opdrachtgevers:

Zomaargasten speelde inmiddels op besloten bijeenkomsten voor onder andere Het Zorginstituut Nederland, De Woonbond, KNB (Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie), Mecanoo Architecten, Beeld & Geluid Hilversum, Personeelsdag Redactie ‘Met Het Oog Op Morgen’, HEVO-FAME, Maatschappij van Welstand, Wooncorporatie Woonwijze, Meesterlijk Advocaten, Zwolse Theaters, Fontys Hogescholen, Bibliotheek Kampen, ANVA, Stichting Sassendonkse Heerenzitting, NAPA (Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie), Rijnbrink, Wijn & Stael Advocaten en De Belastingdienst.

Wat anderen zeggen:

Zomaargasten is een hartstikke leuke en ontwapende vorm waarmee je tijdens een evenement of festival de gasten eens op een hele andere wijze kunt benaderen. Je leert hen dan kennen op een andere manier. Zonder dat het voorgekookt wordt gaan de interviewers op zoek naar persoonlijke verhalen. Een beetje buiten de comfort zone, maar kandidaten doen alleen mee als ze dat zelf willen. In iedereen blijkt dan een bijzonder verhaal te schuilen. Als dat bovenkomt gebeuren er mooie dingen: échte gesprekken en onverwacht veel herkenning bij het publiek. Bij het Huurdersfestival van de Woonbond vertelden bestuursleden van huurdersorganisaties, die een leven lang opkomen voor de belangen van bewoners, nu ook eens hún persoonlijke verhaal. En dan begrijp je waar die intrinsieke motivatie vandaan komt om je belangeloos voor anderen in de samenleving in te zetten. Erg waardevol.

Tristan van der Linden, campagnes en evenementen De Woonbond

 

In 2015 was Zomaargasten te zien op ons festivalplein. De tentjesvoorstelling groeide uit tot een van de publieksfavorieten van dat jaar. Waarom? Wellicht omdat Patrick Nederkoorn en Oscar Kocken tonen dat de mooiste verhalen niet verzonnen worden maar voor het oprapen liggen. Het zijn de verhalen van jouw buurvrouw, je mede-festivalbezoeker, of het is je eigen verhaal. Niet altijd groots, wel immer meeslepend. Zomaargasten toont op een paar vierkante meter de waarde van ieder individu en de kracht van het gewone. Mits je de goede vragen stelt.

Viktorien van Hulst, directeur Theaterfestival Boulevard